دانستنی‌های غذا

بهترین چاشنی‌های خانگی برای طعم دادن به غذا

استفاده از چاشنی‌های گیاهی و طبیعی در خانه

چاشنی شامل انواع مختلفی از ادویه‌ها و مواد خوراکی می‌شوند که برای مزه‌دار کردن و ایجاد طعم بهتر در غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرند. چاشنی انواع مختلفی دارد. شما با شناخت آنها می‌توانید طعم‌های مختلفی را ایجاد کنید و عطر غذاها را بهتر کنید. همچنین انواع ادویه می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامتی شما داشته باشد.

بسیاری از چاشنی‌ها در واقع ترکیب چندین ادویه و گیاه مختلف هستند. برای مثال ادویه باربیکیو، پاپریکا و تندوری همگی از ترکیب موادی مانند فلفل‌ها، نمک و سیر تشکیل شده‌اند. برای ساخت این چاشنی‌ها باید ترکیب مناسبی از ادویه‌ها را با هم مخلوط کنید تا طعم مناسب و خوبی به دست آورید.

شناخت همه ادویه‌ها و درست کردن چاشنی برای غذاهای مختلف زمان‌بر و دشوار است. راهکار بهتر استفاده از چاشنی‌های آماده است. چاشنی‌های لانزا در ده طعم مختلف، برای انواع غذاها و کباب‌ها تولید شده‌اند. این طعم‌ها شامل محبوب‌ترین طعم‌ها برای ذائقه‌های ایرانی‌اند.

بهترین چاشنی در آشپزی خانگی

شناخت انواع چاشنی

قبل از اینکه چاشنی مورد علاقه خود را انتخاب کنید خوب است طعم‌های مختلف و انواع چاشنی‌ها را بشناسید. دانستن این اطلاعات به انتخاب بهتر شما کمک خواهد کرد. برخی چاشنی‌ها مانند رب انار برای ترش کردن غذا و برخی مانند شکر یا نمک برای شیرین یا شورتر کردن غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند. طعمی که می‌خواهید به دست بیاورید را در نظر بگیرید و با توجه به آن چاشنی غذا را انتخاب کنید.

چاشنی‌ها می‌توانند به چند دسته مختلف تقسیم شوند. افراد از انواع سس‌ها تا لبنیات را به غذای خود اضافه می‌کنند تا طعم آن را از آنچه که هست بهتر کنند. برخی از سس‌های محبوب شامل سس بالزامیک، مایونز، خردل، قارچ و گوجه هستند. بسیاری از این سس‌ها به صورت آماده به فروش می‌رسند اما بعضی از آنها را باید خودتان درست کنید.

ادویه‌ها دومین دسته از چاشنی‌های رایج هستند. فلفل‌ها، سیر، سماق، زنجبیل و جز هندی از آن دسته هستند. ترکیب چند تا از این ادویه‌ها می‌تواند یک غذای خوب را به یک غذای عالی تبدیل کند.

استفاده از کره در پخت غذا

حتی لبنیات هم می‌توانند به عنوان چاشنی بعد از پخت به غذا اضافه شوند. رایج‌ترین آنها کره است. خیلی از افراد کره آب شده را بر روی برنج، کباب و یا خورشت می‌ریزند تا طعم آن را یک مرحله ارتقا دهند. پنیرهایی مانند ماسکارپونه و پارمزان هم از جمله لبنیات محبوب به عنوان چاشنی هستند.

کیفیت چاشنی

کیفیت چاشنی اهمیت زیادی دارد. چاشنی‌هایی که در عطاری‌ها به فروش می‌رسند پروانه بهداشت و استاندارد ندارند و نمی‌توانید از کیفیت آنها مطمئن باشید. بسیاری از طعم‌دهنده‌ها از مواد غیر طبیعی تولید شده‌اند و همین باعث می‌شود برای بسیاری قابل اعتماد نباشند. به همین دلیل باید در انتخاب چاشنی مورد استفاده خود دقت زیادی به خرج دهید.

چاشنی با کیفیت علاوه بر ایجاد طعم بهتر می‌تواند مواد مغذی بیشتری را به غذای اضافه کنند. بسیاری از ادویه‌ها بر پایه دانه و یا برگ گیاهان تهیه می‌شوند. این ادویه‌ها ویتامین، آنتی‌اکسیدان، فیبر و مواد معدنی مختلفی دارند که برای بدن بسیار مفیدند. هرچند مانند هر ماده غذایی دیگری مصرف بیش از اندازه از چاشنی‌ها می‌تواند مضراتی را به دنبال داشته باشد.

چاشنی‌های لانزا از مواد کاملاً طبیعی و سبزیجات باکیفیت ساخته شده‌اند. تنوع در این محصولات دست شما را برای انتخاب باز می‌گذارد. باربیکیو، ترش، تند، زعفرانی، کره و سبزیجات، سیر و جعفری، لبنانی، سبزیجات معطر، سیر و کره و لاری ده طعم مختلف محصولات لانزا هستند.

بهترین ادویه‌های طبیعی در بازار

طعم‌دار کردن گوشت، مرغ و ماهی

مزه‌دار کردن گوشت گاهی کار سختی است. گوشت باید طوری پخته شود که بوی نامطبوع آن از بین برود و در عین حال طعم آن بهتر شود. به همین دلیل مهم است که از کدام چاشنی برای طعم‌دار کردن گوشت استفاده می‌کنید. یکی از رایج‌ترین مواد برای از بین بردن بوی گوشت پیاز است که در هنگام پخت به آن اضافه می‌شود اما ادویه‌هایی مانند فلفل سیاه، سیر و دارچین هم برای به دست آوردن طعم عالی مهم هستند.

اگر گوشت را به صورت کباب آماده می‌کنید باید قبل از طبخ به آن چاشنی اضافه کنید و به اصطلاح گوشت را مزه‌دار کنید. با توجه به اینکه می‌خواهید گوشت شما چه طعمی داشته باشد، برای مرینیت آن می‌توانید از چاشنی‌های مختلفی استفاده کنید. برای مثال اگر به کباب ترش علاقه دارید چاشنی ترش لانزا بهترین طعم را ایجاد می‌کند.

طعم مورد نظر خود را انتخاب کنید و قبل از پخت گوشت به مدت نیم ساعت گوشت آغشته شده به چاشنی را داخل یخچال بگذارید تا مواد به خورد گوشت بروند و آن را مزه‌دار کنند. بعد گوشت را از یخچال بیرون بیاورید چند دقیقه‌ای صبر کنید تا به دمای محیط برسد و بعد از آن گوشت را بپذیر و از خوردنش لذت ببرید.

چاشنی برای پخت گوشت

چاشنی‌های مناسب برای مرینیت مرغ متنوع هستند. یکی از طعم‌های محبوب برای چاشنی مرغ طعم سیر است. قبل از پخت مرغ نیم ساعت آن را با چاشنی سیر و کره لانزا مزه‌دار کنید. سپس مرغ مزه‌دار شده را کمی تفت بدهید و بپزید. این چاشنی برای غذاهایی مانند زرشک پلو با مرغ، جوجه کباب و مرغ کبابی در فر عالی است.

گوشت ماهی نسبت به گوشت گاو نرم‌تر است پس زمان مرینیت آن کوتاه‌تر است. می‌توانید با موادی مانند زعفران یا زرد چوبه رنگ و عطر ماهی را بهتر کنید. چاشنی زعفرانی لانزا با کیفیت و طعم عالی یک راه حل برای طعم‌دار کردن ماهی مطابق با ذائقه شما است.

بهترین ادویه پلو

بسیاری از غذاهای ایرانی با برنج آماده می‌شوند. معمولاً برای تزیین یا ایجاد عطر و طعم بهتر برنج از زعفران استفاده می‌شود. اما برای غذاهایی مانند لوبیا پلو که از ترکیب پلو و مواد دیگر آماده می‌شوند، ادویه‌های بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای طعم‌دار کردن مواد پلوها از ادویه‌هایی مانند دارچین، میخک، جز هندی و زیره استفاده می‌شود. هر کدام از این ادویه‌ها می‌توانند طعم خاصی ایجاد کنند. پس می‌توانید با توجه به ذائقه خود ادویه مناسب را انتخاب کنید. البته ترکیب همه این موارد هم یک ترکیب جادویی برای رسیدن به طعمی بی‌نقص خواهد بود.

بهترین ادویه پلویی

جمع‌بندی

بسیاری از غذاهای لذیذ ایرانی طعم خود را مدیون انواع چاشنی‌ها و مواد طعم‌دهنده هستند. چاشنی می‌تواند به چند صورت مورد استفاده قرار گیرد. از انواع سس‌ها تا ادویه‌ها و لبنیات همگی چاشنی‌هایی عالی برای طعم دادن به غذاها هستند. چاشنی با کیفیت علاوه بر ایجاد طعم عالی خواص خوبی هم برای بدن خواهد داشت. وجود انواع ویتامین و آنتی‌اکسیدان در چاشنی می‌تواند غذای شما را مغذی‌تر کند. چاشنی‌های لانزا از باکیفیت‌ترین و تازه‌ترین مواد اولیه تولید شده‌اند تا علاوه بر طعمی بی‌نظیر، کیفیتی مناسب به غذای شما ببخشند.

1 نظر در “بهترین چاشنی‌های خانگی برای طعم دادن به غذا

  1. زهره کریم نژاد گفت:

    سلام. بنده دوسال از طعم دهنده های این شرکت استفاده کردم و رضایت کامل دارم فقط با مقدارش مشکل داشتم و اینکه پک ده تایی می گرفتم که گاهی بعضی طعمهاش با ذائقه ما جور نبود و بهتر بود در حجم بیشتر و به صورت جدا در دسترس باشد ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *