آموزش آشپزی

پخت مرغ شکم پر لذیذ و سریع

هر زمان که به دنبال یک غذای مجلسی برای یک مراسم خاص هستیم مرغ شکم پر یکی از گزینه‌های عالی به شمار می‌رود. با توجه به مواد متنوعی که در پخت مرغ شکم‌پر مورد استفاده قرار می‌گیرد، این غذا در نگاه اول به نظر بسیار پر زحمت و پرهزینه است. شاید لازم باشد چند ساعتی برای آماده شدن این غذا صبر کنید؛ البته راه‌هایی برای پخت سریع‌تر در عین حفظ کیفیت غذا وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی کرده‌ایم.

طرز پخت مرغ شکم پر

مرحله اول مرینیت مرغ

بخش بزرگی از طعم مرغ شکم‌پر به چاشنی و طعم‌دهنده‌های مورد استفاده در پخت آن بستگی دارد. برای آنکه مرغ مزه لذیذی داشته باشد خوب است در مرحله اول مرغ را به خوبی طعم‌دار کنید. طعم‌دار کردن مرغ روش‌های مختلفی دارد که با توجه به ذائقه هر فرد متفاوت است. برخی از این روش‌ها بسیار زمانبر هستند اما روش‌های سریع‌تر و مقرون به‌صرفه هم وجود دارد.

برای مرینیت، یک مرغ کامل را خیلی خوب تمیز کنید و داخل یک کاسه قرار بدهید. سپس یک پیاز متوسط را پوست بکنید و به شکل خلالی خرد کنید.

برای طعم‌دار کردن مرغ می‌توانید از زعفران استفاده کنید. زعفران یک چاشنی محبوب و البته خوشمزه در ایران است که برای مزه‌دار کردن گوشت مرغ و جوجه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای سرعت دادن به این مرحله، چاشنی لانزا یک انتخاب عالی است. رو و داخل مرغ را کاملا به چاشنی زعفران لانزا آغشته کنید و پیازها را نیز داخل مرغ بگذارید. روی ظرف را با سلفون بپوشانید و نیم ساعت صبر کنید تا گوشت مرغ به خوبی مزه‌دار شود.

چاشنی زعفران لانزا برای مرینیت مرغ شکم پر

استفاده از چاشنی لانزا هزینه و زمان لازم برای پخت غذا را کاهش می‌دهد و در عین حال کیفیت غذا بسیار مطلوب باقی می‌ماند. در روش‌های دیگر مرینیت مرغ، نیاز است دستکم چند ساعتی برای طعم‌دار شدن مرغ صبر کنید. اما با چاشنی لانزا نهایتا طی نیم ساعت همه چیز آماده خواهد شد. این چاشنی تمام ادویه‌ها و چاشنی‌های لازم برای طعم‌دار کردن مرغ را شامل می‌شود.

مرحله دوم آماده کردن مواد داخل مرغ شکم پر

تا به اینجا مرغ را طعم‌دار کردیم اما مزه مرغ شکم پر به مواد داخل آن نیز بستگی دارد. این مرحله ممکن است در شهرها مختلف ایران به روش‌های متفاوتی انجام شود. طعم مواد داخل مرغ با توجه به چاشنی‌ها و ادویه‌های مورد استفاده متفاوت خواهد بود. یک روش رایج و محبوب استفاده از رب انار است. رب انار با کیفیت، طعم مواد را کمی ترش و خوشمزه می‌کند.

البته ممکن است رب انار با کیفیت در دسترس شما نباشد. نگران نباشید برای این موضوع هم راه‌حلی وجود دارد. می‌توانید از چاشنی ترش لانزا به عنوان چاشنی مرغ شکم پر استفاده کنید.

مواد داخل مرغ شکم‌پر شامل گردو، پیاز، سیر، آلو، کشمش و چاشنی ترش لانزا است. داخل چاشنی لانزا تمام ادویه‌ها و چاشنی‌های لازم برای پخت مرغ شکم‌پر از جمله رب انار مرغوب وجود دارد. پس لزومی ندارد وقت و هزینه زیادی صرف خرید و آماده کردن مواد داخل مرغ کنید.

چاشنی ترش لانزا در پخت مرغ

ابتدا ۸ عدد آلو و نصف پیمانه کشمش را داخل یک ظرف آب بریزید تا خیس بخورند. در این بین یک پیاز بزرگ را خرد کنید و با کمی روغن و زرد چوبه تفت دهید تا طلایی رنگ شوند. یک حبه سیر خرد شده را به آن اضافه کنید. حالا آلو و کشمش را به ماهیتابه اضافه کنید و کمی دیگر تفت بدهید. پوست نصف پیمانه گردو را بگیرید و آنها را ریز کنید و یک دقیقه دیگر با سایر مواد تفت بدهید.

تقریبا همه چیز آماده شده است. کافی است چاشنی ترش لانزا را به سایر مواد اضافه و همه را با هم مخلوط کنید. در این مرحله مواد داخل مرغ آماده است. وقت آن رسیده مواد را به مرغ مرینیت شده اضافه کنید.

پیازها را از داخل مرغ خارج کنید و به جای آن موادی را که آماده کردید به آن اضافه کنید. قبل از پخت باید فر را روشن کنید تا به اندازه کافی گرم شود. دمای فر را بر روی ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید. در زمانی که منتظر هستید تا فر گرم شود، می‌توانید سس روی مرغ را آماده کنید.

مواد داخل مرغ شکم پر

مرحله نهایی تهیه دورچین و سس مرغ شکم پر

کمی رب گوجه فرنگی را در یک لیوان آب داغ حل کنید به آن نمک، فلفل، پاپریکا، پودر سیر و پودر کاری اضافه کنید. همه مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید.

برای دورچین مرغ شکم‌پر می‌توانید از سبزیجات پخته، پیاز، هویج و سیب‌زمینی استفاده کنید. چند تا لوبیا سبز را کنار سینی فر بگذارید. هویج‌ها را به تکه‌های بزرگ خرد کنید؛ سیب‌زمینی‌ها را هم حلقه حلقه کنید و در اطراف سینی بچینید. می‌توانید هر صیفی‌جاتی را که به آن علاقه دارید به این ترکیب اضافه کنید. ذرت آبپز شده، قارچ کباب داخل فر و یا فلفل کبابی داخل فر می‌توانند دورچین مرغ شکم پر باشند.

حالا که همه چیز آماده شده است شکم مرغ را با نخ و سوزن بدوزید. می‌توانید برای آنکه مرغ شکل خود را حفظ کند و در نهایت سرو زیباتری داشته باشد، بال‌های مرغ را هم بدوزید. در نهایت کمی کره آب شده را به همراه سسی که آماده کردید با یک برس بر روی مرغ بمالید. این کار علاوه بر بهتر کردن طعم مرغ شکم‌پر باعث می‌شود رنگ مرغ زیباتر و اشتهابرانگیر شود.

سس برای مرغ شکم پر

مرغ شکم‌پر آماده است

فر را از قبل در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار داده‌اید و حالا فضای فر گرم شده است. فقط کافی است مرغ و مخلفات را به مدت سه ساعت داخل فر بگذارید تا به‌خوبی بپزد. اگر از سبزیجاتی استفاده می‌کنید که زودتر از این حرفا آماده می‌شود. خوب است سبزیجات را در یک سینی جداگانه داخل فر بگذارید تا بتوانید زودتر آنها را از فر خارج کنید.

بعد از آنکه مرغ به‌خوبی پخت؛ روی مرغ را گریل کنید تا رنگ آن طلایی شود. سینی فر را به طبقه بالا منتقل کنید و تنظیمات فر را بر روی حالت گریل قرار دهید. ده دقیقه زمان برای گریل مرغ کافی است پس زمان فر را بر روی ده دقیقه تنظیم کنید. بعد از اینکه مرغ شکم پر آمده شد می‌توانید آن را بدون برنج یا با برنج سرو کنید و از خوردن آن لذت ببرید. نوش جان!

1 نظر در “پخت مرغ شکم پر لذیذ و سریع

  1. زهرا بصیرتی گفت:

    عالی و بینظیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *