چاشنی و طعم‌دهنده

انواع چاشنی تند کدام است

ادویه‌های تند مشهور

چاشنی‌های تند بسیار محبوب هستند. می‌توانید انواع فلفل و گیاهان تند را پیدا کنید که برای ایجاد طعم بهتر به غذا اضافه می‌شوند. برخی از این ادویه‌ها تنها از یک گیاه ساخته شده‌اند و برخی از آنها ترکیبی از چند گیاه مختلف را در بر می‌گیرند. طعم چاشنی تند به کیفیت ادویه‌ها و میزان ترکیب آنها بستگی دارد.

چاشنی تند لانزا با ترکیب مناسبی از انواع ادویه‌های گیاهی یک طعم‌دهنده فوق‌العاده ساخته است که در طبخ انواع غذاها کاربرد قابل توجهی دارد. لانزا می‌تواند آشپزی را مقرون‌بصرفه و سریع کند.

ادویه‌های تند عالی برای مرینیت

چاشنی پاپریکا

احتمالاً نام پاپریکا به عنوان یک چاشنی رایج در غذا برای شما آشنا است. پاپریکا ادویه مشهوری است که از ترکیب پودر چند نوع فلفل متفاوت ساخته شده است به همین دلیل می‌تواند بازه‌ای از طعم را در برگیرد. برخی از انواع پاپریکا حتی شیرین هستند و برخی از آنها تند و آتشین.

به نظر می‌رسد این چاشنی دوست داشتنی در ابتدا از مکزیک مرکزی به سایر نقاط جهان صادر شده است. این ادویه به صورت سنتی از فلفل دلمه‌ای و فلفل‌های شیرین ساخته می‌شود. اما در حال حاضر انواع پاپریکا در سراسر جهان تولید می‌شود. پاپریکای دودی، پاپریکای تند و پاپریکای شیرین از انواع پاپریکاهای موجود در جهان هستند.

وقتی تنها نام پاپریکا را بدون پسوند شنیدید احتمالا منظور پاپریکای شیرین است. برای ساخت پاپریکای دودی قبل از آنکه فلفل‌ها را آسیاب کنند ابتدا آنها را بر روی آتش کباب می‌کنند تا بوی دود و کبابی به خود بگیرند. در تولید پاپریکای تند هم از فلفل‌های تند و آتشین مانند فلفل کاین استفاده می‌شود.

ادویه پاپریکا در غذاها

اگر به دنبال چاشنی تند دیگری می‌گردید که غذایتان را حسابی مزه‌دار کند، می‌توانید به سراغ ادویه‌های هندی بروید. چراکه ذائقه مردمان هند تند است. آنها به خصوص از انواع چاشنی و ادویه برای تند کردن غذای خود استفاده می‌کنند.

ادویه کاری

یک چاشنی تند بسیار مشهور کاری است. ادویه کاری ریشه در هندوستان دارد و در بسیاری از دستور پخت‌های کشور هند کاربرد دارد. کاری هم از ترکیب چند ادویه درست می‌شود. اگر خودتان قصد ساخت ادویه کاری را دارید می‌توانید با کم و زیاد کردن ادویه‌ها داخل آن مزه مورد علاقه خود را بسازید.

به طور کل طعم کاری تند و شیرین است؛ یک ترکیب خاص و معرکه برای طعم‌دار کردن غذا. ترکیبات داخل کاری شامل انیسون (بادیان رومی)، برگ بو، هل، فلفل قرمز، دارچین، میخک، تخم گیشنیز، زیره سبز، برگ کاری، دانه رازیانه، پودر سیر، زنجبیل، جزهندی، سیاه‌دانه، پاپریکا، دانه خردل و زردچوبه است. البته ممکن است ترکیبات متنوع‌تری از ادویه‌های کاری را هم در فروشگاه‌ها ببینید.

گارام ماسالا آن ادویه جادویی بود که توسط بازیگران هندی به تجار انگلیسی فروخته شد و از آن طریق به اروپا و سایر دنیا راه پیدا کرد و با تغییراتی با نام کاری فروخته شد. کاری بعدها توسط تجار بریتانیا به کشورهای مختلفی مانند ژاپن نیز معرفی شد. از ادویه کاری در کتاب‌های دستور آشپزی قرن ۱۸ بریتانیا نام برده شده است و حتی دستورهایی برای ساخت آن نیز وجود داشته است.

خواص و ریشه ادویه کاری

امروزه نام کاری به عنوان یک ادویه هندی و یک چاشنی تند بسیار مشهور در سراسر جهان مشهور است. به خصوص اگر به دنبال دستور پخت غذاهای هندی باشید، ادویه کاری پایه اصلی بسیاری از دستور پخت‌ها است.

فلفل سیاه

فلفل سیاه یک ادویه خاص است که کاربرد زیادی دارد. این گیاه طعم تندی دارد و به عنوان یک چاشنی تند کاربرد فراوانی دارد. ممکن است فلفل سیاه را به صورت دانه‌های سیاه رنگ و یا شبیه به پودر دیده باشید و از آن در غذاهای خود استفاده کرده باشید. اما شاید از خواص و مواد مغذی داخل آن با خبر نباشید.

فلفل سیاه دارای پروتئین، ویتامین c، آهن، کلسیوم و فیبر گیاهی است. البته به طور معمول فلفل سیاه به دلیل طعم تندش شهرت دارد. طعمی که همیشه علاقمندان به غذاهای تند را شیفته خود می‌کند. این ادویه به خودی‌خود آن قدر طعم قوی دارد که می‌تواند طعم غذا را تحت تاثیر قرار دهد اما با ترکیب آن با سایر ادویه‌ها می‌توانید به یک طعم متعادل‌تر دست پیدا کنید.

در چاشنی تند لانزا از فلفل سیاه به همراه  پودر گوجه فرنگی، فلفل قرمز، میخک، سیر، زیره، پیاز، شکر و نمک استفاده شده است. این ترکیب با ایجاد تعادل بین گیاهان و ادویه‌های مختلف، طعمی تند و لذیذ ایجاد کرده است. از چاشنی لانزا برای مزه‌دار کردن انواع گوشت، مرغ و ماهی استفاده کنید و لذت ببرید.

چاشنی فلفل سیاه و نحوه استفاده از آن

چاشنی تندوری

دنیای ادویه‌ها و چاشنی‌ها بسیار گسترده‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد. هر جایی از دنیا با توجه به فرهنگ غذایی خاصی که دارد نوعی از ادویه را بیشتر مورد استفاده قرار می‌دهد. در میان تمام کشورها هند شهرت زیادی در تولید ادویه دارد؛ به خصوص ادویه تندی مانند تندوری.

چاشنی تندوری در واقع از ترکیب چند ادویه خاص درست می‌شود و البته که طعم تندی دارد. این چاشنی خاص از هند به سایر جهان راه پیدا کرده است. در هند و پاکستان نوعی تنور سفالی برای پخت غذا استفاده می‌شود که قدمتی دارینه دارد. چاشنی تندوری نیز به صورت سنتی در غذاهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این تنورها پخته می‌شوند. این چاشنی به خصوص برای مرینیت گوشت و مرغ مناسب است.

تنورهای سفالی می‌توانند تا ۹۰۰ درجه فارنهایت گرم شوند. این گرما با حرارت ذغال‌های سوزان زیر تنور ایجاد می‌شوند. در هند به طور سنتی، گوشت پخته شده در تنور را در مخلوطی از ماست و ادویه مرینیت می‌کنند. ماست به چسبیدن ادویه‌ها به گوشت یا مرغ کمک می‌کند. ادویه تندوری معمولا از ترکیب پاپریکا، پودر زیره، پودر زنجبیل، تخم گشنیز، زردچوبه، پودر جوز هندی، فلفل قرمز و میخک ساخته می‌شود.

تندوری چیست

احتمالا اگر خلاقیت Kundan Lala Gujral سرآشپز مشهور در قرن بیستم نبود امروز نمی‌توانستیم از ادویه تندوری استفاده کنیم. گجرال در یک رستوران در پاکستان برای اولین بار این ادویه را در غذاهای تنوری استفاده کرد. رنگ قرمز مرغ پخته شده در چاشنی تندوری در آن منطقه بسیار مشهور شد.

اما شهرت اصلی برای گجرال زمانی بود که بعد از جدا شدن پاکستان و هند به کشور هند برگشت و در یک رستوران به پختن مرغ‌های مشهور تندوری مشغول شد. اگر از ریشه سنتی چاشنی تندوری بگذریم می‌توان گفت این چاشنی در پخت بسیاری از غذاها و مرینیت انواع گوشت و مرغ کاربرد دارد. چاشنی تندوری لانزا با استفاده از بهترین و مرغوب‌ترین چاشنی‌ها یک طعم‌دهنده عالی برای انواع غذاهای شما است.

جمع بندی

برای علاقمندان به طعم‌های تند چیزی بهتر از امتحان کردن انواع ادویه‌های تند و غذاهای خاص با طعم آتشین نیست. چاشنی تند لانزا با طعم فوق‌العاده یک انتخاب عالی برای آشپزی راحت و لذتبخش است. در این مقاله ادویه‌های تندی مانند پاپریکای تند، فلفل سیاه، چاشنی کاری و چاشنی تندوری را معرفی کردیم و از ریشه‌ها، خواص و ترکیبات آنها گفتیم. اگر قبلاً از هر کدام از این چاشنی‌ها استفاده کردید، تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *