تغذیه و سلامت

آیا مصرف ادویه بر سلامت ما مؤثر است؟

بهترین خواص برای ادویه ها

هیچ چیز مانند ادویه‌های تازه بر طعم و عطر غذا اثر نمی‌گذارد. بیشتر ما ادویه‌ها را برای بهبود طعم غذا استفاده می‌کنیم تا لذت چشیدن غذا برایمان دوچندان شود. اما خواص ادویه ها به طعم و عطر محدود نمی‌شود. ادویه‌ها می‌توانند بر سلامت کلی بدن ما هم تأثیر مطلوبی داشته باشند. مصرف مقدار مناسب ادویه می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی، تنظیم قند خون و کاهش کلسترول کمک کند. ادویه‌ها سرشار از ویتامین و مواد معدنی هستند که برای سلامت بدن ما ضروری است.

انواع ادویه و خواص آن

پور سیر، کمک به سلامت قلب

بی‌شک پودر سیر یکی از محبوب‌ترین ادویه‌ها است که به عطر تندش مشهور است. شاید ندانید که مصرف سیر می‌تواند به بهبود عملکرد قلب شما هم کمک کند. البته قطعاً سیر یک دارو برای درمان بیماری‌های قلبی نیست؛ اما تحقیقات علمی نشان داده که سیر می‌تواند در کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون مؤثر باشد. همچنین برخی تحقیقات نشان می‌دهد مصرف سیر می‌تواند به انعطاف بیشتر رگ‌های خونی کمک کند. این مسئله می‌تواند در کاهش احتمال سکته قلبی مؤثر باشد.

می‌توانید با ترکیب سیر، روغن، فلفل، کمی نمک و سبزی‌ها به یک چاشنی بسیار لذیذ برای مرینیت کردن گوشت برسید. اما اگر فرصت ندارید یا بلد نیستید یک چاشنی خوش‌طعم با کمک سیر بسازید، می‌توانید از چاشنی سیر و جعفری لانزا استفاده کنید. در این چاشنی که برای طعم‌دار کردن جوجه و گوشت به کار می‌رود، علاوه بر سیر از پیاز، جعفری، جوز هندی، شکر و نمک تصفیه شده هم استفاده شده که هرکدامشان سرشار از خواص ادویه ها برای بدن هستند.

خواص پودر سیر

زردچوبه، کمک به کاهش التهاب

شاید قبلاً هم درباره خاصیت زردچوبه برای کاهش التهابات شنیده باشید. زردچوبه یکی از اصلی‌ترین ادویه‌هایی است که در ادویه کاری هندی به کار می‌رود. در ادویه زردچوبه ماده‌ای به نام کورکومین وجود دارد که آنتی‌اکسیدانی قوی با خواص ضدالتهابی است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کورکومین ممکن است التهاب در مغز را کاهش دهد که با بیماری آلزایمر و افسردگی مرتبط است.

در یک مطالعه کوچک روی بزرگسالان بالای ۵۰ سال، نمرات آزمون حافظه در افرادی که مکمل‌های کورکومین را در طول ۱۸ ماه مصرف کردند، بهبود پیدا کرد. شرکت‌کنندگان همچنین گزارش دادند که بعد از مصرف کورکومین روحیه بهتری داشتند. جالب‌تر از همه اینکه اسکن مغز آنها کاهش نشانگرهای مرتبط با زوال شناختی را نشان داد.  

خاصیت ضدالتهابی زردچوبه باعث می‌شود در کاهش درد برای افرادی که از تورم مفاصل یا آرتریت رنج می‌برند هم تأثیر خوبی داشته باشد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید، تحقیقات نشان داده کورکومین در کاهش توانایی سلول‌های سرطانی برای تقسیم سلولی هم مؤثر است. نتیجه این تحقیقات بر خواص ادویه ها برای سلامت بدن ما تأکید دارد.

خواص زردچوبه

این همه خاصیت برای زردچوبه کافی است تا شما را به استفاده از این ادویه ترغیب کند. حالا رنگ طلایی زیبایی که زردچوبه به پیازهای سرخ شده و خورشت‌های شما می‌بخشد را هم به مجموعه خواص آن اضافه کنید. اگر به دنبال یک چاشنی خوشمزه هستید که بتوانید به‌سادگی و باسرعت در غذاهای خود استفاده کنید می‌توانید چاشنی کره و سبزیجات لانزا را امتحان کنید. این چاشنی از ترکیب زردچوبه با ادویه‌های دیگری مانند روغن گیاهی، پیاز، ریحان، رزماری، جعفری، نمک، شکر و گوارگام تهیه شده است. با استفاده از این چاشنی به هیچ افزودنی دیگری نیاز نخواهید داشت.

زیره، ادویه‌ای برای آرامش

تاکنون درباره خواص ادویه ها برای کمک به قلب و کاهش التهاب صحبت کردیم. اما به طور معمول برخی ادویه‌ها برای کاهش استرس مورد استفاده قرار می‌گیرند. ادویه‌ای که هم عطر خوبی دارد و هم می‌تواند به کاهش استرس در شما کمک کند، زیره است. گیاه زیره بومی آسیا، آفریقا و اروپا است؛ اما در سراسر جهان به‌عنوان یک ادویه خوش‌طعم به کار می‌رود. زیره کاربرد بسیاری در غذاهای مکزیکی، هندی، آفریقایی و آسیایی دارد و معمولاً به صورت دانه‌های خشک یا آسیاب شده به فروش می‌رسد.

برای کسانی که در گیرودار زندگی‌های مدرن بار سنگین استرس را بر روی شانه‌های خود احساس می‌کنند، خوشحال‌کننده خواهد بود اگر بدانند، تحقیقات نشان می‌دهد زیره می‌تواند به کاهش استرس کمک کند. یک مطالعه بر روی موش‌ها نشان داده که حیواناتی که قبل از یک فعالیت استرس‌زا عصاره زیره دریافت کرده‌اند، به طور قابل توجهی پاسخ استرس کمتری داشتند. همین تحقیقات نشان داد که زیره در مقایسه با ویتامین C آنتی‌اکسیدان بهتری برای مقابله با اثرات استرس است.

خواص زیره برای بدن

البته مطالعات دیگر هم وجود دارند که به تأثیر مثبت زیره بر حافظه و بیماری‌هایی مانند سندروم روده تحریک‌پذیر و دیابت تأکید می‌کنند. به این ترتیب خواص ادویه ها در زیره بسیار پررنگ است. اگر می‌خواهید هم از خواص زیره بهره‌مند شوید و هم از طعم تند یک غذای خوش‌طعم لذت ببرید، پیشنهاد ما به شما چاشنی جوجه کباب تند لانزا است. در این چاشنی به جز فلفل سیاه و فلفل قرمز که طعم تند و آتشین دارند از پودر گوجه فرنگی، زیره، پیاز، سیر و میخک هم استفاده شده تا طعمی متعادل ایجاد شود و چاشنی مناسب و پرطرف‌دار به دست بیاید.

عوارض مصرف ادویه

اصولاً زیاده‌روی کردن در مصرف هیچ نوع ماده خوراکی برای سلامت کلی بدن خوب نیست. به طور کل تاکنون عوارض سلامتی جدی برای مصرف ادویه‌ها مطرح نشده است. اما برخی افراد ممکن است به ادویه حساسیت داشته باشند و نتوانند از آنها استفاده کنند. همچنین مصرف ادویه با برخی انواع خاص دارو ممکن است عوارضی مانند رقیق شدن خون ایجاد کند. اما چنین عوارضی بسیار نادر هستند و در مقابل خواص ادویه ناچیز به حساب می‌آیند.

ورود ادویه به غذاهای بین‌المللی

از حدود ۷۰۰۰ سال پیش ادویه‌ها به یکی از جدی‌ترین تجارت‌های هند با کشورهای دیگر مانند چین، عربستان و بین‌النهرین تبدیل شد. حتی امروز هم هند یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان ادویه در جهان است. در طول تاریخ ادویه همواره با فرهنگ غذایی مردم آسیا و مصارف دارویی آنها مرتبط بوده است. امروز ادویه آن‌قدر در بشقاب‌های غذای بین‌المللی جا خوش کرده که بعید به نظر می‌رسد کسی بتواند یک بشقاب غذای خوش‌طعم را بدون ادویه تصور کند.  

خواص ادویه ها در زندگی روزانه

کلام آخر

اگر می‌خواهید از تمام خواصی که تاکنون مطرح کردیم بهره‌مند شوید، بهتر است از ادویه‌های تازه و باکیفیت استفاده کنید. ادویه‌های تازه علاوه بر خواص مفیدی که برای بدن شما دارند، عطر دلپذیر و طعم دلنشینی به غذای شما می‌بخشند. چاشنی‌های لانزا در طعم‌های مختلف از ادویه‌های باکیفیت و مناسبی استفاده کرده‌اند که طعمی متعادل و لذیذ برای شما به ارمغان خواهد آورد و تمام خواص ادویه ها را برای سلامت شما به همراه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *