آموزش آشپزی

فوت کوزه ­گری پخت بال کبابی در پنج طعم

پنج طعم بال کبابی

آیا موافق هستید که به هر حال غذای چرب طرفداران بیش‌تری دارد؟ بال کبابی غذای پرطرفدار و لذیذی است که شاید دلیل اصلی آن چربی زیاد در بال مرغ است. ایرانی‌ها این غذا را روزمره به عنوان غذای اصلی یا میان عده، و در مهمانی‌ها به عنوان پیش غذا یا بشقاب ساید سرو می‌کنند.

بال مرغ کبابی، از وعده اصلی تا بشقاب ساید

ارزان‌تر بودن بال کبابی نسبت به سینه و ران مرغ، باعث افزایش محبوبیت آن هم می‌شود. از آن جایی که می‌خواهیم به شما کمک کنیم تا غذای لذیذتری را فراهم کنید، در ادامه درباره روش‌های آماده کردن و طعم‌دار کردن بال کبابی صحبت خواهیم کرد.

بهترین روش پخت بال کبابی

آیا خوردن بال مرغ کبابی بیماری‌زا است؟

پیش از آن که به سراغ روش‌های طعم دهی بال کبابی برویم، بهتر است درباره سلامت این غذا، که از هر چیزی مهم‌تر است‌، صحبت کنیم. بال مرغ چرب است و مصرف آن برای ورزشکاران و افراد دارای رژیم‌های غذایی باید تحت کنترل باشد. همچنین شاید شنیده باشید که مصرف بال کبابی مناسب نیست و بیماری‌زا است. برای حفاظت جوجه‌ها از بیماری‌ها و همچنین بهبود روند رشد، به آن‌ها آنتی بیوتیک، و برای رشد سریع‌تر به آن‌ها هورمون‌های استروئیدی تزریق می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین مراحل آماده کردن بال کبابی، گرفتن آنتی بیوتیک و هورمون موجود در آن است. آنتی بیوتیک‌ها و هورمون‌هایی که به بال مرغ‌ها تزریق می‌شوند، حلال در چربی هستند و چون تجمع چربی در بال‌ها بیش‌تر هم هست، عمده آن در همان‌ جا باقی می‌ماند.

اگر طبخ بال کبابی به روش مناسب صورت نگیرد، با خوردن آن، مواد مضر وارد بدن ما می‌شود و امکان ابتلا به بیماری‌های مختلفی مانند به هم ریختن وضعیت هورمونی، اختلال در کبد و افزایش چربی در آن، اختلال در اندام‌های زنانه و … را فراهم می‌کند. پس بهتر است از مصرف بیش از حد بال مرغ خودداری کنیم و همچنین راهی برای افزایش سلامت این غذای لذیذ پیدا کنیم.

چگونه بال مرغ را مناسب مصرف کنیم؟

بال مرغ را قبل از آن‌ که در هر غذایی بخواهید مصرف کنید، درون قابلمه ریخته و مقداری آب سرد درون آن بریزید و اجازه دهید تا یک ربع در آب به جوش آید و بپزد. در این مدت مشاهده می‌کنید که آب رنگی و کف‌‌دار می‌شود. به کفی که روی قابلمه جمع می‌شود، لِرد گفته می‌شود. هنگام پخت آنتی‌بیوتیک و هورمون‌های تجمع یافته در بال مرغ از آن خارج شده است. برای خلاصی از شر آن بال‌های مرغ را بعد از پخت آب‌کش کنید و لِرد آن را دور بریزید. حالا بال‌های مرغ آماده طعم‌دهی و طبخ در هر غذایی هستند.

چه طور مرغ هورمونی را بپزیم

۵ طعم محبوب برای بال کبابی

بال مرغ چرب است، بنابراین نیازی نیست نگران سفت شدن گوشت آن هنگام کباب کردن باشید. پس از این که لِرد بال‌های مرغ را گرفتید، نوبت مرینیت کردن بال‌ها می‌رسد. آن‌ها را درون یک کاسه بریزید، چاشنی مورد نظرتان را اضافه کنید و صبر کنید تا بال‌ها طعم‌دار شوند.

بال‌ها را خوب با چاشنی ماساژ دهید و بعد اجازه بدهید حداقل نیم ساعت در یخچال بماند. البته هر چقدر بیش‌تر بال‌ها در مواد بمانند و مرینیت شوند، طعم و عطر بهتری پیدا می‌کنند. پس از مرینیت کردن، می‌توانید هم به روش گریل، و هم روی زغال، بال‌ها را کباب کنید. اما سوال مهم این است که کدام مایه مرینیت بهترین طعم را ایجاد می‌کند.

از میان طعم‌های متنوع بال کبابی، می‌توان گفت ۵ طعم زیر از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند:

  1. زعفرانی،
  2. تند،
  3. ترش،
  4. باربیکیو،
  5. پیاز و جعفری.
بال کبابی ترش

بال زعفرانی

طعم زعفرانی قطعا محبوب‌ترین طعم برای کباب‌های ایرانی است. برای مرینیت بال زعفرانی، کافی است از مقداری پیاز، آب لیمو، زعفران دم کرده و نمک استفاده کنید. البته ترکیب این مواد با سایر ادویه‌ها می‌تواند یک طعم جادویی ایجاد کند.

برای آنکه بتوانید به راحتی طعم لذیذ زعفران مرغوب را به بال کبابی خود اضافه کنید، چاشنی طعم دهنده زعفرانی، شامل زعفران، پیاز و نمک را امتحان کنید. این چاشنی از کیفیت بالایی برخوردار است و یک چاشنی طبیعی و خوشمزه برای بال کبابی است.

بال تند کبابی

درست است که طعم زعفران بسیار پرطرفدار است اما محبوبیت طعم‌های بین‌المللی و جدید را هم نباید دست کم گرفت. طعم بال کبابی تند برای بسیاری از افراد جذاب است. برای آنکه به بهترین طعم دست پیدا کنید باید ترکیب مناسبی از انواع فلفل‌ها را داشته باشید.

برای درست کردن بال تند کبابی، چاشنی طعم دهنده تند لانزا، شامل پودر گوجه (برای دادن رنگ قرمز طبیعی به بال کبابی)، فلفل قرمز، فلفل سیاه، میخک، سیر، زیره و پیاز یک انتخاب عالی است.

بال با طعم باربیکیو

 طعم باربیکیو محبوبیت جهانی دارد. برای ایجاد طعم باربیکیو نیاز دارید از ادویه باربیکیو که ترکیب چند ادویه مختلف  از جمله تخم گشنیز و جوز هندی و فلفل و سیر است، استفاده کنید. این ادویه‌ها را با اندازه مناسب با هم ترکیب کنید. البته می‌توانید از طعم سس باربیکیو هم لذت ببرید.

اگر تمام این مواد را در دسترس ندارید و یا زمان کافی برای ساخت ادویه باربیکیو و مزه‌دار کردن بال‌ها ندارید. اصلا نگران نباشید. برای پخت بال کبابی با طعم باربیکیو، می‌توانید از چاشنی طعم دهنده باربیکیو لانزا استفاده کنید. این چاشنی شامل ادویه‌های طبیعی مانند پیاز، فلفل سیاه، تخم گشنیز، جوز هندی، جعفری و سیر است که طعم خوبی به بال‌ها می‌دهد.

مزه دار کردن بال کبابی

بال کبابی ترش

برای طعم ترش، نیاز به رب انار در کنار چند ادویه که محبوب‌تان باشد دارید. رب انار طعم ترش فوق‌العاده‌ای به بال‌ها اضافه می‌کند. از این چاشنی عالی برای طبخ مرغ ترش هم استفاده می‌شود. برای ایجاد بهترین طعم و باکیفیت‌ترین غذا می‌توانید از چاشنی طعم‌دهنده ترش لانزا، شامل رب انار، پیاز، جوز هندی، فلفل سیاه، شوید زنجبیل، دارچین، میخک و زیره استفاده کنید.

طعم سیر و جعفری

سیر و جعفری از آن ادویه‌های خاصی است که طعم خوبش دل خیلی‌ها را به دست آورده است. استفاده از سبزیجات معطر می‌تواند آشپزی شما را بهتر کند و طعم غذا را بهتر کند. این همان چیزی نیست که از یک چاشنی بی عیب و نقص انتظار داریم؟

برای سرعت عمل بیشتر، به جای خشک و پودر کردن جعفری و سیر می‌توانید چاشنی سیر و جعفری لانزا را انتخاب کنید. البته در این جاشنی ادویه‌های دیگری مانند جز هندی و نمک هم استفاده وجود دارد که باعث می‌شود دیگر نیازی به اضافه کردن ادویه دیگر به غذا نداشته باشید.

نکات نهایی طبخ بال کبابی

اگر از چاشنی لانزا استفاده می‌کنید باید بدانید در کمتر از نیم ساعت بال‌ها کاملا مزه‌دار شدند و می‌توانید یک بال کبابی درست و حسابی بر روی منقل، داخل فر و یا داخل ماهیتابه درست کنید. اما در سایر روش‌های طعم‌دار کردن گوشت مرغ باید چیزی حدود دو ساعت زمان برای مزه‌دار شدن بال‌ها در نظر بگیرید.

برای ایجاد طعم بهتر در بسیاری از روش‌های مرینیت مرغ از ماست استفاده می‌کنند. ماست گوشت مرغ را نرم می‌کند. پس علاوه بر ادویه‌ها نمک، کمی فلفل و ماست را از یاد نبرید.

در زمان‌هایی که فرصت کافی یا دسترسی به ادویه‌جات، سبزیجات و مواد مختلف برای طعم‌دهی وجود ندارد؛ مثلا در سفر و خارج از شهر، یا بعد از کار در پایان روز که می‌خواهید به سرعت غذای لذیذی را فراهم کنید، چاشنی‌های آماده لانزا کار را راحت می‌کنند.

طعم های لانزا برای بال

اگر از چاشنی‌های لانزا استفاده می‌کنید، کافی ست به ازای هر کیلو بال کبابی، ۵۰ گرم طعم دهنده معادل با دو قاشق غذاخوری، برای مرینیت بال‌های مرغ استفاده کنید. ویژگی چاشنی‌های طعم دهنده لانزا این است که گوشت را ترد و آب‌دار نگه می‌دارند و مواد اولیه‌ آن‌ها ارگانیک است و از مواد تازه تهیه می‌شوند.

اما پیشنهاد ما به شما! از آن جایی که تیم لانزا به فرمولاسیون و ترکیب‌های مناسبی برای انواع چاشنی‌های طعم دهنده رسیده‌اند، پیشنهاد می‌کنیم طعم دهنده لبنانی و لاری لانزا را هم برای بال کبابی امتحان کنید تا فراتر از پنج طعم محبوب اما معمول بروید. نوش جان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *